Hari ini seperti biasa, pukul 7.00 pagi , aku dan suami a.k.a Cikgu Sukri beserta anak kecilku Nasih Ulwan dan Aisyah bergegas turun untuk pergi ke tempat tuisyen...meneruskan pekerjaan seperti biasa.Suamiku turun ke kereta dahulu membawa Nasih dan aku masih menguruskan peralatan untuk dibawa ke pusat tuisyen.

Sebaik sahaja tiba ditempat letak kereta (rumah ku jenis apartment, tingkat 4) aku berasa pelik mengapa enjin kereta belum lagi dihidupkan oleh Cikgu Sukri...namun perasaan ku tak ku hiraukn dan aku masuk ke dalam kereta seperti biasa...barulah Cikgu Sukri mengatakan bahawa kereta tak dapat nak start...batery weak...
Dalam hatiku apalagi..."alamak...kelas nak start 7.30 pagi...macam nei tok...?"

Suamiku bergurau..."Jom kita jalan kaki". Fikirku boleh juga jalan kaki...namun masa yang diambil mungkin setengah jam perjalanan dengan meredah hujan rinis bersama dua anak kecilku. Namun kesian la dengan anak kecilku itu...Suamiku pun memberi idea supaya menelefon pembantu ku , Shikin untuk mengambilku dan Nasih.

Alhamdulillah, setelah telefon didail, Shikin pun menjawab dan bersetuju mengambil aku dan anak kecilku.HAri ini dalam sejarah, Nasih Ulwan pertama kalinya naik motosikal. Suamiku pula akan terus meredah hujan bersama Aisyah. Maknanya itulah
juga kali pertama Aisyah berjalan sejauh itu untuk ke tempat tuisyen kami yg sememangnya kalau menggunakan kereta cuma 5 minit perjalanan...

Sepanjang perjalanan membonceng motosikal bersama Shikin, Nasih Ulwan terdiam kaku...mungkin anakku itu berasa pelik kerana terasa angin kuat berada disekelilingnya...aku tersenyum sendiri melihat telatah puteraku.Sesampai ku ditempat tuisyen memang sudah ada pelajar yang menunggu. Aku pun meneruskan tugas sebagai guru tuisyen seperti biasa.

Setelah hampir pukul 8 pagi, suamiku tiba bersama Aisyah. Kasihan juga aku melihat wajahnya. Tak pernah-pernah puteriku itu berjalan sejauh itu.

Setelah suamiku tamat kelas tusiyen pada pukul 9.30 pagi, urusan pembelian bateri kereta baru diselesaikan segera. Kali ini, motosikal shikin dipinjam untuk membereskan hal itu...Fuhhh...melayang juga duit dua ratus lebih membeli bateri yang baru...tak semena-mena benda kecilitu mahal harganya. Namun untuk bergerak...terpaksa juga poket dikosongkan untuk membelinya.

Alhamdulilah...musibah kecil itu dapat di atasi. Ketika ini aku masih lagi berada di kelas tuisyen menersukan perjuangan sebagai guru tuisyen. Moga ada hikmah disebalik kesulitan kecil ini. aminnn...